..terimalah seadanya…

Terimalah seadanya’. Ungkapan yang sering saya dan juga para pembaca sekalian dengar dan baca.. Walaupun ringkas namun ia amat berharga untuk dihayati. Dalam konteks bicara saya di sini, saya ingin merujuk kepada ‘manusia perse’. Bukan dari segi objek mahupun nilaian harta.

‘Terimalah seadanya’. Namun disitu tidak bermakna usaha memperbaiki diri tidak perlu dilakukan. Tidak juga bermaksud berserah pada segala-galanya yang ditentukan. Cuma ia sebagai panduan kepada kita untuk lebih menghargai dan memahami. Kerana apabila kita menghargai dan memahami, saudara kita akan rasa dihargai dan difahami.

Kita perlu akui kelebihan kita tidak sama. Kecenderungan kita juga tidak sentiasa berada pada arah yang sama. Perbezaan kita wujud kerana latarbelakang kita yang berbeza. Juga pada asuhan kita yang tidak serupa. Bahkan pemikiran kita juga tidak selalunya seia sekata. Fahamilah dia dan ‘terimalah seadanya’.

Kita sering dibanding-bandingkan. Saya juga tidak terkecuali dibanding-bandingkan. Saya akui saya punya banyak kelemahan. Jangan dibandingkan saya dengan rakan-rakan yang hebat berbicara. Kerana saya bukanlah orang yang bijak menutur kata. Pintar bermain dengan kata-kata dan bahasa. Bahkan jauh sekali bermadah pujangga.

Pernah saya mencuba untuk menulis. Namun ternyata di situ juga saya tiada kelebihan. Maksud yang ingin disampaikan lari dari apa yang dihajatkan. Fikiran menjadi buntu. Idea tidak datang untuk membantu. Keinginan ada namun keupayaan masih belum mampu.

Jika disenarai satu persatu kekurangan yang ada pada saya, sudah tentulah bicara ini akan semakin panjang. Cukuplah sekadar apa yang saya nyatakan. Mungkin bertambah ‘ramah’ bicara ini walaupun hakikatnya saya sering dianggap bukan seorang yang peramah. Itu juga kekurangan saya. Tidak pantas dalam berbual bicara.

Walau apa pun, saya cuba memberikan yang terbaik. Dan buat kesekian kalinya, kepada pembaca-pembaca yang mengenali saya, saya pohon… ‘terimalah saya seadanya’.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: