..saat yang dinanti..

Impian yang sekian lama disimpan termakbul kini. Tatkala ada sahabat-sahabat yang ingin memegang status wargakota, saya menginginkan sebuah kehidupan di negeri sendiri. Berbakti pada masyarakat di sini. Yang lebih utama, berada berhampiran bonda yang amat dikasihi. Sejenak saya teringat pada impian dan pengorbanan bonda yang pasti tidak akan saya biarkan luput dari memori….

Bonda mengimpikan saya menjadi seorang hafiz tatkala saya di sekolah rendah. Namun impian bonda tidak dapat saya penuhi. Kesempatan saya di Sekolah Kiblah hanya sebentar cuma, lantas menjadikan impian saya tidak kesampaian. Kekesalan itu terkadang datang menyelubungi.

Seawal pendaftaran saya di SMKA TAHAP, guru-guru meminta saya untuk menjadi pelajar aliran sains tulen berdasarkan pencapaian PMR saya. Namun bonda mengharapkan saya menjurus ke bidang agama, walaupun bonda tidak menyatakan secara jelas. Waktu itu terfikir untuk meneruskan impian saya menjadi seorang jurutera, namun akhirnya saya memilih aliran agama di samping prinsip akaun sebagai matapelajaran tambahan.

2 tahun dalam aliran agama dan prinsip akaun membenihkan keinginan untuk menjadi akauntan dan memiliki firma sendiri. Segalanya seperti berada di hadapan mata bilamana mendapat tawaran mengikuti program matrikulasi perakauanan. Tawaran ini akhirnya saya tolak kerana keinginan untuk mendalami bidang agama lebih hebat, berserta dengan impian bonda….
Kegembiraan bonda tidak dapat diselindungkan.

Tawaran ke APIUM Nilam Puri hampir saja saya menolaknya. Bebanan kewangan amat terasa. Malah bonda menitiskan air mata kerana bimbang tidak mampu untuk membiayai. Ingin sahaja saya bekerja dan menangguhkan hasrat meneruskan pengajian. Tetapi, azam dan keinginan bonda untuk memastikan saya dapat menjejakkan kaki ke menara gading terlalu kuat. Akhirnya saya mampu untuk mendaftarkan diri dan memagang status mahasiswa.

Sering sahaja masalah kewangan menjadi penghalang. Surat konvokesyen yang saya terima, cuba saya sembunyikan dari bonda dan keluarga. Masih ada hutang tertunggak yang belum dijelaskan memungkinkan saya tidak menyertai majlis tersebut. Akhirnya bonda tahu juga ketibaan surat tersebut. Saya nyatakan majlis tersebut tidak mengapa jika tidak saya sertai. Apa yang lebih utama ialah sekeping ijazah yanga akan saya dapatkan dengan hasil simpanan wang sendiri biarpun memakan masa yang agak lama. Bonda enggan membenarkan saya untuk tidak menghadiri konvokesyen tersebut. Bagi bonda, majlis itu juga penting dan bonda terlalu ingin melihat saya di atas pentas. Bersusah payah bonda mendapatkan bantuan untuk menampung jumlah wang yang telah berjaya saya miliki. Terlalu tulus hati bonda….

Tawaran pekerjaan yang saya terima begitu menggembirakan hati bonda. Untuk kesekian kalinya, air mata bonda tidak berhenti untuk membasahi pipi. Air mata kegembiraan dan kesyukuran. Apatah lagi saya akan bekerja di negeri sendiri. Malah dijanjikan berkhidmat di daerah sendiri. Pastinya saya akan kerap berada di sisi bonda. Namun saat itu belum tiba lagi kerana saya perlu dihantar ke ibu negeri.

Jarak antara Kuantan dan Jengka bukanlah jauh. Tidak sukar untuk saya pulang ke Jengka di setiap hujung minggu. Hakikatnya, ia tidak dapat saya lakukan buat masa ini. Tuntutan untuk menyambung pengajian setiap hujung minggu tidak memungkinkan saya pulang menemui bonda….

Walaupun dekat, namun masih terasa jauh….

2 Responses

  1. Hi! Just want to say what a nice site. Bye, see you soon.
    »

  2. Very pretty site! Keep working. thnx!
    »

Leave a Reply

