..sampai bila harus begini?

Kecewa. Itulah perkataan yang dapat saya gambarkan. Kecewa pada penggiat-penggiat industri nasyid. Bukan sekali dua persoalan jati diri penasyid serta mesejnya di bicarakan. Di dalam majalah ilmiah acapkali disuarakan. Bukan sekadar daripada penulis di dalam majalah itu sendiri, bahkan di dalam surat pembaca dan juga pendapat juga turut disentuh hal ini. Di dalam komuniti, portal dan forum usah dikira. Terlalu banyak. Permintaannya cuma satu… ‘kembalikan jati diri nasyid’.

Sebagai di antara golongan yang cuba memartabatkan nasyid ini, hati saya cukup terluka. Kita menginginkan kebaikan daripada industri nasyid. Namun, keazaman kita dikekang dek kepentingan-kepentingan tertentu. Maka jadilah irama nasyid kita cuba mengikut ekor ‘hiburan popular’ yang intipatinya ‘kurang’ mapan untuk membina modal insan yang didambakan.

Mengapa nasyid perlu menjadi pengikut? Mengapa tidak cuba menjadi pemimpin? Memimpin ‘hiburan popular’ agar lebih mengutamakan tuntutan syariat. Membisikkan kata-kata rindu padaNya. Mengadu dan merayu pengampunan dariNya. Menghamparkan panduan dan pedoman di dalam membantu diri menuju redhaNya. Menyingkap lembaran kisah dan pengajaran dari erti sejarah. Menyuburkan nilai keIslaman dalam diri yang dilihat kini terlalu kering dan kontang. Lantaran siramannya bukan dari sumber yang selayaknya.

Persoalannya, adakah seruan kita ini mendapat reaksi positif dari penggiat-penggiat nasyid? Bibir memang mudah melafazkan ‘kehadiran kami untuk berdakwah kepada masyarakat’. Itu kita akui kerana jika dibandingkan dengan saya sendiri, saya hanya mampu mensumbangkan lagu untuk didengarkan. Maka jadilah saya sendiri menjadi pendengar setia. Jadi, bila mana sudah bergelar ‘artis nasyid’ maka paparkanlah imej Islam yang sebenarnya. Jangan kerana sedikit kesilapan dari ‘artis nasyid’ yang sedikit tersasar, maka nasyid menjadi tohmahan. Sebagai penggiat nasyid, ruang untuk bermuhasabah perlu dilebihkan. Jangan dibiarkan muncul suara-suara yang mempertikaikan kehadiran ‘penasyid’ yang dilihat sekadar ruang untuk mencari populariti.

2 Responses

  1. Here are some links that I believe will be interested

  2. Here are some links that I believe will be interested

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: