Di celah-celah kehidupan..

Sabtu, 18 November 2006
UIAM
…………
Akhirnya sah sudah tarikh peperiksaan ditunda. Jadual asalnya ditetapkan pada 2, 3, 9 dan 10 Disember 2006. Setelah ditunda maka, tanpa dapat dihalang lagi peperiksaan akan berjalan pada 16, 17, 23 dan 24 Disember 2006. Terlihat tanda-tanda kekecewaan pada sebahagian wajah-wajah rakan sekuliah.

Saya pun kecewa… Dengan tertundanya tarikh periksa, maka ini bermakna kos ulang-alik perjalanan saya dari Kuantan ke Kuala Lumpur akan bertambah!! Dan beberapa rancangan saya terpaksa dibatalkan… Argh!!!!

Sebelum pulang ke Desa Tasik Selatan, saya transit di Kl Sentral selepas menaiki Putra Line dari Terminal Putra. Tujuannya untuk pergi ke Mid Valley dengan menaiki KTM Komuter. Saya lihat jumlah wang yang saya bawa.
“Eh, tak cukup ni. Nak beli tiket balik Kuantan esok pun tak lepas”.
Bergegas saya menuju ke mesin ATM Bank Islam sambil mengelakkan daripada berlanggar dengan umat manusia yang begitu seronok berada dalam kesesakan manusia.
“Dua, empat, enam, tujuh orang sedang beratur. Takpelah, bukan ramai sangat pun”.
Beratur dengan sabar.
Apasal orang depan tu tak bergerak-gerak lagi ni? Ko ingat mesin tu mesin game ke? Apa yang seronok sangat main picit-picit kat mesin ATM tu!!

Saya pandang pada papan masa perjalanan Komuter. (Layak ke panggil papan?? Tak tau nak istilahkan apa…) Lagi 4 minit komuter di platform 6 yang menuju ke Seremban akan sampai. Saya batalkan niat nak terus beratur.
Ko main la dengan mesin ATM tu sampai tahun depan! Sebulan lebih je lagi nak sampai tahun depan!!

4.06 petang
Sempat naik Komuter. Sampai di stesen Mid Valley, terus beli tiket untuk ke Bandar Tasik Selatan. Tak sanggup nak tunggu beli masa keluar dari Mid Valley nanti. Berdasarkan pengalaman, selalunya selepas jam 6 petang hari cuti, acara beratur membuat barisan yang panjang untuk membeli tiket akan berjalan seperti biasa. Saya berhajat untuk tarik diri dari menyertai acara tersebut petang ini.

Lokasi pertama yang saya tuju seperti biasa, kiosk di pintu masuk untuk melihat apa majalah yang ada. Tak menarik. Terus menuju ke Jaya Jusco. Saya dah tetapkan apa yang nak dicari. Berlegar-legar di bahagian pakaian lelaki. Akhirnya, seperti yang dijangka, saya tidak membeli. Apa yang saya cari tidak menepati syarat-syarat yang saya tetapkan.
Syam, ko selalu macam ni. Dah tau dah perangai ko. Bukan setakat nak beli baju pun ada syarat, nak beli pen untuk tulis dalam catatan harian pun ada syarat! Nak juga guna pen jeli, pen lain tak dibenarkan!!! Pelik betul..

Destinasi kedua selepas tidak berjaya mendapatkan kemeja ialah MPH. Selalunya masa akan banyak habis di situ. Perasaan saya bercampur baur. Ghairah melihat buku-buku baru. Teringin untuk membeli. Tapi, saya akur dengan kemampuan diri.

“Eh, duit nak beli tiket esok tak keluarkan lagi”. Segera mencari mesin ATM mana-mana yang boleh.
“Ha, kalau tak silap kat penjuru sana ada ATM Maybank dengan RHB Bank.”
Tiada orang di mesin ATM maybank. Selepas menekan-nekan butang yang ada, maka ‘bocorlah rahsia’ yang butang untuk ‘YA’ tak berfungsi.
Dah tau rosak, letak la tanda. Setakat nak jadikan perhiasan kat sini, baik tak payah!! Buat menyemak je

Beralih ke Mesin ATM RHB bank. Alhamdulillah. Tiada masalah.

Jam 6.00 petang.
Masa untuk meneruskan perjalanan. Sebelum keluar, singgah sekali lagi di kiosk pintu masuk. Saya tahan keinginan untuk membeli. Menuju ke stesen yang setia menanti.
Acara beratur dah bermula. Hahaha..minta maaf ye sebab tak dapat menyertai kali ni

Orang masih tidak ramai menunggu komuter yang menuju ke Seremban. Tengok pada ‘papan masa’. Komuter akan sampai 6.14 petang. Tak lama lagi.

Ding dong.”Harap maaf. Tren ke Seremban pada jam 6.14 petang telah ditunda kepada jam 6.32 petang”.
Woi, tren pun nak main tunda-tunda juga ke?!! Berpakat dengan UIAM ke?!! Makin ramai la nampaknya orang yang bersiap sedia nak naik tren lepas ni. 2 trip dah jadi satu trip. Jangan ditunda lagi sudah.

6.33 petang tren muncul. Kelihatan umat manusia memenuhi tren yang baru sampai. Dipendekkan cerita, saya gagal menaiki tren tersebut. Diulangi lagi sekali, GAGAL!!! Saya GAGAL!!

Ding dong. “Tren seterusnya akan tiba pada jam 6.44 petang”
DIAMLAH!!!!

6.48 petang. Berjaya menaiki tren dengan sedikit susah payah membuat analisa di bahagian mana yang sesuai untuk dijadikan tempat ‘menunggu’.

7.15 petang. Tiba di Desa Tasik Selatan. Pagi esok saya akan meneruskan perjalanan menuju ke Kuantan pula. Inilah jadual saya pada setiap minggu.
…………………………..

Leave a Reply

