Rahsia di antara rahsia-rahsia

Pusat Sumber Jabatan.
Dalam masa yang sama adalah pejabat sementara.
Pejabat asal dalam proses ubahsuai.
……………………

Pusat sumber yang menjadi pejabat sementara.. Tekun mengadap kitab Mughni Muhtaj. Cuba memahami bait-bait ayat yang tertera. Sesekali dahi saya berkerut cuba memahami maksud yang ingin disampaikan. Tidak lama kemudian datang Dato’ Abdul Rahman. Dato’ duduk di kerusi bertentangan dengan saya. Kami berbual bual sebentar. Seperti biasa, saya akan ditanya perkembangan terkini dari segi pembelajaran dan tugasan.

Sambung semula membaca. Dato’ saya lihat mula membelek-belek catatan autoriti yang dimilikinya. Berkali-kali Dato’ mengingatkan saya agar menyediakan catatan autoriti untuk saya sendiri bagi memudahkan tugasan saya. Dan, catatan autoriti itu sedang saya usahakan.

“Hisham, enta perasan tak antara rahsia dalam Surah Al-Fatihah?” Tiba-tiba Dato’ mengajukan soalan pada saya.

Mengenali Dato’ sepanjang tempoh saya bekerja tidaklah sukar untuk diagak apa respon yang perlu saya berikan. Soalan tersebut bukan memerlukan jawapan daripada saya. Dato’ ingin menjelaskan sesuatu kepada saya sebenarnya.

Saya dongakkan kepala, perlahan saya tutup kitab Mughni Muhtaj. Saya bersedia menerima ilmu dari Dato’.

“Empat ayat pertama dari Surah Al-Fatihah berbeza dengan ayat seterusnya” ujar Dato’.

“Dalam ayat-ayat ni, digambarkan kita ‘jauh’ daripada Allah. Pada ayat pertama kita akan menyebut ‘Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih.’ Seterusnya kita memuji Allah dengan mengatakan ‘Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam’.’Dialah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih’.’Dia menguasai hari pembalasan iaitu hari kiamat’. Maknanya kita hanya menyebut tentang Allah”, jelas Dato’ lagi.

Saya hanya menganggukkan kepala. Bersetuju. Ghairah untuk mendengar apa yang akan dijelaskan lagi oleh Dato’.

“Seterusnya bila sampai ayat kelima, kita terus mengatakan ‘Kepada Engkaulah kami sembah dan kepada Engkaulah kami memohon pertolongan’. Daripada menggunakan lafaz ‘ghaibah’ terus bertukar kepada ‘khitob’.”

Saya seakan dapat menangkap apa maksud yang ingin Dato’ terangkan.

Untuk makluman, ‘ghaibah’ ialah kata ganti diri ketiga seperti, ‘dia dan mereka’. Manakala ‘khitob’ adalah kata ganti diri kedua seperti ‘engkau, awak, kamu’. Dan kata ganti diri pertama adalah ‘saya, aku, kami’ atau dalam bahasa arab ‘mutakallim’

“Apabila kita memuji tentang Allah, digambarkan Allah semakin hampir dengan kita, dan kita juga semakin hampir dengan Allah. Dan bila terlalu hampir, kita pun terus meminta daripada Allah. Kita tidak meminta kepada Allah dengan adanya perantaraan. Kita meminta kepada Allah seolah-olah Allah ada di hadapan kita”.

“Bila saya baca Al-Quran, saya kadang-kadang tersenyum. Sebab uniknya ayat-ayat dalam Al-Quran. Dan ulama’ dahulu begitu cerdik dalam mentafsirkan ayat-ayat yang terkandung disebabkan tingginya ilmu disamping memahami bahasa arab dengan sebaiknya”. Dato’ mengakhiri kata-katanya setelah menyedari Ustaz Din sudah muncul di muka pintu, sebagai isyarat sidang seterusnya akan bermula.

Saya termenung seketika. Memang terlalu banyak rahsia di dalam Al-Quran. Dan begitu banyaknya sumbangan para ulama’ dalam menjelaskan dan mentafsirkan apa yang terkandung di dalamnya. Antara yang telah Dato’ terangkan ialah tentang tafsiran ayat kedua di dalam Surah Al-Baqarah, iaitu yang berbunyi ‘Inilah Kitab yang tiada keraguan padanya’. Mengapa diterjemahkan sebagai ‘inilah’ dan bukan ‘itu’ kerana perkataan arabnya ialah ‘dzalika’ yang bermaksud ‘itu’?.

Juga tentang ayat 176, Surah An-Nisak, iaitu yang bermaksud ‘Allah menerangkan (hukum ini) kepada kamu supaya kamu tidak sesat’. Sedangkan jika dibaca ayat tersebut, ia sepatutnya diterjemahkan sebegini, ‘Allah menerangkan kepada kamu supaya kamu sesat’.

Bahagian yang menjelaskan tentang perpindahan dari 'ghaibah' kepada 'khitob'. Setiap kali Dato’ memperihalkan tentang ayat-ayat Al-Quran, saya sudah tahu di mana boleh saya dapatkan rujukan seterusnya. Kitab Al-Jami’ Li Ahkam al-Quran atau dengan nama lain, Tafsir Al- Qurtubi akan saya buka dan teliti huraiannya walaupun dengan keterbatasan dalam penguasaan bahasa arab.

Lautan ilmu ini tidak akan pernah habis untuk ditimba. Seseungguhnya ilmu yang ada pada manusia hanyalah secebis cuma. Dan saya menginsafi betapa kurangnya penguasaan ilmu saya.

One Response

  1. Ya ALLAH jadikanlah aku dikalangan hambaMU yang dikurniakan ilmu pengetahuan.

Leave a Reply

