Usrah terakhir


Selesai solat Jumaat, solat jenazah didirikan. Isteri Pakcik Nanyan Arshad telah kembali ke Rahmatullah pada hari sebelumnya. Dalam kesesakan orang ramai, saya sempat mengerling pandangan pada Pakcik Nanyan. Berbaju melayu berwarna putih juga kopiah yang sama warna. Ternampak redup dipandangan. Selesai jenazah diiringi saya pulang ke rumah.

Di rumah ketika berbual bual dengan ibu, kisah lama disingkap kembali. Kisah yang tidak pernah saya ketahui sebelum ini. Kisah ayah saya yang dijemput pulang ke pangkuan Ilahi.

Selama ini saya hanya mengetahui ayah ‘pergi’ tanpa diduga. Dijemput ketika dalam lenanya.

Rupa-rupanya malam terakhir roh dan jasad ayah masih bersatu, pada malam itu jugalah usrah terakhir yang ayah hadiri. Malam itu di rumah Pakcik Nanyan usrah dijalankan. Pemergian ayah pada keesokannya memang tidak disangka oleh rakan-rakan ayah yang lain.

Kisah hidup ayah tidak banyak yang saya tahu. Hati saya terlalu berat untuk bertanya kepada ibu sejarah hidup ayah. Apa yang saya tahu, ayah aktif dalam jamaah. Ayah pernah menjadi ketua blok. Ayah adalah tukang gunting sambilan di Jengka. Ayah sering membawa saya ke masjid. Ayahlah bapa yang terbaik buat saya. Walau saya hanya sempat bersama ayah 4 tahun sahaja. Saya benar-benar rindukan ayah… Terlalu rindu.

Ya Allah, ampuni dosa-dosa ayahku. Tempatkan ayahku dikalangan hambaMu yang soleh. Terangilah pusara persemadian ayahku. Sampaikan doaku buat ayahku. Aku rindu untuk bertemu dengan ayahku. Moga di akhirat kelak aku dapat berkumpul bersama kekasihMu Nabi Muhammad S.A.W, para sahabat, para penghuni syurga, juga bersama ayahku serta seluruh keluargaku. Amin.

Leave a Reply

